سفارش تبلیغ
صبا ویژن


دعای ربنا ی استاد شجریان :
دانلود کیفیت پایین یک مگابایت اینجا(لینک اصلاح شد4/6/89)

دانلود کیفیت بالا 6 مگابایت  اینجا (لینک اضافه شده 90/5/11)

تلاوت ایه 17تا20 سوره قصص توسط استاد شجریان اینجا


نوشته شده در  شنبه 86/6/24ساعت  1:32 صبح  توسط سینا 
  نظرات دیگران()

قطعه فیلمی زیبا از هم آوایی همایون و استاد در کنسرت اسپانیا،شیوایی و رسایی صدای همایون و پختگی و گیرای استاد، از همه مهمتر شباهت خیره کننده! جالب توجه است!

دانلود کنید با حجم 2 مگ


نوشته شده در  چهارشنبه 86/6/7ساعت  10:49 عصر  توسط سینا 
  نظرات دیگران()

با حضور پرویز مشکاتیان «محمد‌رضا شجریان» در تالار وزارت کشور خواند
فارس:اولین شب کنسرت گروه آوا به خوانندگی «محمد‌رضا شجریان» با عنوان «استاد سخن سعدی»، شب گذشته با حضور «پرویز مشکاتیان» برگزار شد.
عصر دیروز میدان فاطمی مملو از ماشین‌هایی بود که قصد داشتند سرنشین‌هایی خود را در آن ترافیک سنگین به تالار وزارت کشور برسانند. مقابل تالار و در شلوغی جمعیتی که به آهستگی وارد فضای داخلی تالار وزارت کشور می‌شدند، چند جوان اقدام به فروش بلیت‌های کنسرت با قیمت‌های گزاف می‌کردند به طوری که بلیت‌های 25 هزار تومانی را 60 هزار تومان می‌فروختند. البته از آنجایی که این بار نحوه فروش بلیت متفاوت بود تمام مسئولین برگزاری‌ سعی در جلوگیری از به وجود آمدن بازار سیاه کرده بودند که متاسفانه چنین نشد.
نزدیک ساعت 8 شب کم کم کسانی که با زحمت فراوان توانسته بودند از طریق اینترنت بلیت‌های شب اول را تهیه کنند وارد سالن شدند و در مقابل سنی که با گلیم‌های رنگی، سبزه و گل‌های بنفش و پرده‌ای از نقاشی‌های مینیاتوری پوشانده شده بود،قرار گرفتند.
در میان جمعیت چهره هنرمندانی چون «پرویز مشکاتیان»،«سایه»،«سینا سرلک»،«حمیدرضا نوربخش»، «محمد‌رضا درویشی»،«علی جهاندار»،«رضا درخشانی»،«اردشیر کامکار» و«بیژن کامکار»به چشم می‌خورد.
قبل از شروع کنسرت «حمیدرضا نوربخش» مدیرعامل خانه موسیقی ضمن خوشامد‌گویی به حضار گفت:به خواست خداوند مشکلات پیش آمده حل شد و خوشحالیم که برنامه به موقع اجرا می‌شود. بعد از صحبت‌های او، از دو طرف سن گروه آوا متشکل از«محمد‌رضا شجریان»،«مجید درخشانی»: تار،،«محمد فیروزی»:بربط، «سعید فرجپوری»:کمانچه،«همایون شجریان»:تنبک و آواز و«حسین رضایی‌نیا» نوازنده دف و دایره به روی صحنه آمدند و با تشویق‌های پی‌درپی بخش اول را با عنوان سخن عشق در دستگاه ماهور آغاز کردند.در این قسمت گروه قطعاتی چون «انتظار» از ساخته‌های «مجید درخشانی»،ساز و آواز (آواز راست، گشایش، داد، حصار، شکسته،فرود)،تصنیف ماهور «سروچمان» از ساخته‌های «محمد‌رضا شجریان»،ساز و آواز (آواز خاوران،قرائی،فرود)، چهار مضراب دلکش از «مجید درخشانی»، ادامه ساز و آواز (آواز دلکش، قرچه، رضوی، فرود) و تصنیف ماهور سخن عشق از«شجریان» را نواختند اما متاسفانه صدا به دلیل عدم حضور صدابرداران از روز قبل به واسطه مشکلات پیش آمده، با مشکلاتی روبرو شد به طوری که صدای سازها ضعیف شنیده شد. البته این مشکل در بخش دوم به قدری رفع گردید.
در این کنسرت نیز همانند کنسرت‌ «لطفی»عکاسان حضور نداشتند اما چراغ گوشی‌های همراه جهت عکس گرفتن و دوربین‌های فیلمبرداری که در حال ضبط کردن بودند در تاریکی سالن همانند ستارگان می‌درخشیدند.
در زمان آنتراک 45 دقیقه‌ای،برخی با قرار گرفتن در مقابل «مشکاتیان» ارادت خود را به این استاد سنتور ابزار و برخی دیگر با هجوم به سوی بوفه‌های تالار زمان استراحت خود را پر می‌کردند.
نکته جالب اینکه در این زمان کمتر کسی در خصوص موضوع بر هم خوردن کنسرت صحبتی می‌کرد .
گروه آوا بخش‌ دوم اجرای خود را با عنوان «غوغای عشقبازان» در دستگاه شور و آواز افشاری با اجرای «قطعه دیدار» از ساخته‌های «سعید فرجپوری» آغاز کرد. آواز بر«قطعه دیدار»، تصنیف شور «در فراق» از ساخته‌های «شجریان»، ساز و آواز (آواز افشاری، جامه دران، فرود)،چارمضراب افشاری رقص پروانه از «سعید فرجپوری»، ساز و آواز (آواز قرائی، فرود) و تصنیف افشاری باده عشق از ساخته‌های «محمدرضا شجریان» از دیگر قطعات اجرایی بخش دوم بودند.
«شجریان» کنسرت خود را در حالی به پایان برد که مردم با هجوم به مقابل سن تالار او را تشویق و خواستار اجرای تصنیف مرغ سحر بودند اما «شجریان»گفت: از آنجایی که مرغ سحر را در کنسرت‌های قبلی خیلی اجرا کرده‌ایم امشب قطعه ساقیا از ساخته‌های «سعید فرجپوری»را بر اساس شعر مولانا اجرا می‌کنیم.
بعد از اجرای این قطعه «شجریان»به همراه گروه آوا با تشویق‌های مردم صحنه را ترک کرد.
کنسرت گروه آوا 5 شب دیگر در تالار وزارت کشور برگزار خواهد شد.


پس از سالها اختلاف شجریان و مشکاتیان همدیگر را در آغوش کشیدند
«محمدرضا شجریان» و «پرویز مشکاتیان» بعد از سالها دوری و عدم ارتباط ، شب گذشته در تالار وزارت کشور به نشانه رفع تمام اختلافات، همدیگر را در آغوش کشیدند.
«محمدرضا شجریان» و «پرویز مشکاتیان» سالها در کنار هم موسیقی‌های به یاد ماندنی را خلق کردند.این ارتباط و همدلی تا آنجا ادامه یافت که این دو هنرمند کنسرت‌های بسیاری را در داخل و خارج از کشور اجرا نمودند اما به یک‌باره و بر اثر برخی اختلافات و مشکلات این دو استاد بزرگ موسیقی از هم جدا افتادند.
در این سالها «شجریان» و «مشکاتیان» هرکدام جداگانه به فعالیت پرداختند و در هیچ کدام از برنامه‌ها و کنسرتهایی همدیگر نیز حضور نیافتند.
اما دیشب در اولین روز از برگزاری کنسرت «شجریان»، «پرویز مشکاتیان» در برنامه حضور یافت و قبل از شروع شدن کنسرت این دو هنرمند بزرگ کشورمان دور از چشم همگان با هم روبه‌رو شدند و یکدیگر را به نشانه برطرف شدن اختلافات و کدورتها در آغوش گرفتند.پس از صحبتی کوتاه ، «مشکاتیان»در تالار و «شجریان» بر روی سن قرار گرفت و کنسرت با تشویق‌های مردم آغاز شد.
آشتی دوباره «شجریان» و «مشکاتیان» اتفاق خوشایندی بود که در شب اول کنسرت گروه آوا در تالار بزرگ وزارت کشور رخ داد.


نخستین شب از کنسرت‌ استاد شجریان‌ برگزار شد
همشهری:نخستین شب از کنسرت‌ محمدرضا شجریان‌ خواننده‌ برجسته‌ ایرانی‌ دوشنبه‌شب‌ هشتم مرداد در تالار وزارت‌ کشور برگزار شد.
در نغمه‌سرایی‌ استاد شجریان‌ که‌ با استقبال‌ گسترده‌ مشتاقان‌ موسیقی ایرانی برگزار شد، شجریان‌ باصدای‌ گرم‌ خود و همچنین‌ بهره‌گیری‌ از ساز ‌5‌ نوازنده‌ که‌ مجموعاً ارکستر گروه‌ آوا را تشکیل‌ می‌دهند، تعدادی‌ از آثار خود را اجرا کرد که‌ پس‌ از هر اجرا با تشویق‌ گرم‌ حاضران‌ روبه‌رو شد.
کنسرت‌ استاد شجریان‌ در دو بخش‌ شامل‌ سخن‌ عشق‌ و مقام‌ افشاری‌ برگزار شد و همه‌ اشعار به‌ جز یک‌ تصنیف‌ از سعدی‌ شیرازی‌ از دیوان‌ لسان‌الغیب‌ حافظ شیرازی‌ بود.
کنسرت‌ استاد شجریان‌ روزهای‌ ‌9 تا ‌15‌ مرداد ماه‌ نیز در تالار وزارت‌ کشور برگزار می‌شود و بلیت‌های‌ آن‌ قبلاً از طریق‌ اینترنت‌ پیش‌فروش‌ شده‌است.


کنسرت شجریان هم برپا شد
اعتماد ملی: مهم نبود که چه توافق‌هایی بین برگزارکنندگان کنسرت شجریان و نیروی انتظامی صورت گرفته، مهم این بود که کنسرت استاد آواز ایران دیشب سر ساعت وعده‌داده‌شده برپا شد.
برپایی این کنسرت برای چند روز حاشیه‌های زیادی به دنبال داشت، آن هم به این خاطر که اداره اماکن از گروه شجریان درخواست 30 میلیون تومان برای تضمین امنیت 6 شب کنسرت کرده بود، درخواستی که البته روز گذشته از سوی مدیرکل نظارت بر اماکن عمومی ناجا تکذیب شد. ‌ مدیرکل نظارت بر اماکن عمومی ناجا که دیروز به مرکز نظارت همگانی (197) رفته بود، در پاسخ به سوال‌های خبرنگاران در مورد تقاضای پلیس برای دریافت 5 میلیون تومان برای هر شب اجرای کنسرت گفت: <پلیس هرگز چنین
موضوعی را عنوان نکرد. بروید از آنهایی که این شایعه را طرح کرده‌اند، جزئیات چنین درخواستی را بپرسید.> شایعه مورد وصف، البته از زبان رئیس مرکز اطلا‌ع‌رسانی فرماندهی انتظامی تهران صورت دیگری به خود گرفت. سرهنگ احمدی دیروز به ایسنا گفت: <درخواست مورد اشاره صرفا بر اساس مقررات داخلی این نیرو، برای پرداخت حقوق خارج از ساعات اداری پرسنل نظامی است که برای این برنامه فعالیت می‌کنند.> بالا‌خره معلوم نشد این درخواست شایعه بوده یا نه! خصوصا از این لحاظ که در کنسرت دو سال قبل استاد شجریان، اداره اماکن مبلغی را برای تامین امنیت گرفته بود.
از سوی دیگر ظاهرا قرار بود به خاطر مشکلا‌ت پیش‌آمده برای کنسرت محمدرضا شجریان، جلسه‌ای با حضور استاد آواز ایران و مسوولا‌ن نیروی انتظامی برگزار شود، اما نهایتا صبح دیروز بدون برگزاری هرگونه جلسه‌ای این مشکل خاتمه پیدا کرد. از قرار معلوم تماس تلفنی برگزارکنندگان کنسرت و وزارت ارشاد با نیروی انتظامی جواب گرفت و عوامل فنی کنسرت توانستند صحنه را برای اجرای برنامه آماده کنند. هرچند خبرگزاری‌ها از توافق نهایی دو طرف خبر دادند، با این حال معلوم نشد اداره اماکن پولی از برگزارکنندگان این کنسرت گرفت یا نه. به هر حال کنسرت استاد شجریان امشب هم ادامه می‌یابد و طبق برنامه از پیش‌اعلا‌م‌شده فردا شب گروه شجریان استراحت می‌کند و بعد از آن دو شب دیگر اجرا دارد و بعد از آن دو شب هم یک شب دیگر استراحت خواهند کرد تا نهایتا دو شب پایانی این کنسرت را برگزار کنند. ‌


سیل جمعیتی که شامگاه گذشته پشت در کوچک تالار بزرگ کشور متوقف شده بودند، بالاخره به تالار راه پیدا کردند و تا از سردرگمی پیداکردن جایگاه و صندلی رها شوند، ساعت 20:30 دقیقه شد، اما عقربه‌های ساعت تالار روی 3:30 دقیقه توقف کرده است. مردم، نگران از خبری دیگر و شنیدن اینکه باید سالن را ترک کنند، چشم به سن دوخته‌اند و هنوز مطمین نیستند.
به گزارش خبرنگار بخش موسیقی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، جمعیت سه‌هزار نفری برخاستند، پدر از یک‌سو و پسر از سوی دیگر و نوازندگان از پی، روی سنگی چیده بر آب، با پس‌زمینه‌ی نقاشی دوره صفویه - نقشی برگرفته از کتاب سعدی - وارد شدند. صحنه‌ی کنسرت "استاد سخن سعدی" ظاهرا هیچ کم کسری نداشت. تار را مجید درخشانی به‌دست گرفت، تنبک را همایون شجریان، حسین رضایی‌نیا، دف و محمد فیروزی، بربط را برداشتند و سعید فرج‌پوری هم کمانچه‌نواز گروه بود.
بخش اول را با دستگاه ماهور آغاز کردند. نوازندگان قطعه‌ای نواختند و شجریان اما ساکت؛ سپس استاد آواز ایران با تک‌نوازی کمانچه‌ی فرج‌پوری، سعدی را بازخوانی کرد و جمعیت سراپا به‌گوش:
هرکس به تماشایی، رفته است به صحرایی    ما را که تو منظوری، خاطر نرود جایی
قطعه‌ی دیگر، آواز شجریان با همراهی صدای جوان فرزندش - همایون - در فضا پیچید:
سرو چمان من چرا، میل چمن نمی‌کند   همدم گل نمی‌شود یاد چمن نمی‌کند
شجریان ادامه می‌دهد و زخمه‌ی تار درخشانی او را همراهی می‌کند.
تا کی روم از عشق تو شوریده به هر کوی    تا کی شوم از شور تو دیوانه‌ی هر کوی
آخرین قطعه‌اش را خواند، بخش نخست به پایان رسید و ناگهان صحنه تنها شد.
تا جمعیت دوباره به سالن برگردند، ساعت 22:15 دقیقه می‌شود و گویا شجریان قرار است تا نیمه‌های شب بخواند و مایه‌های شور و دشتی درهم بیامیزد.
این بخش با صدای دف آغاز ‌شد و کمانچه‌ی فرج‌پوری با همراهی، تنبک همایون، تار درخشانی و بربط محمد فیروزی، او را همراهی ‌کردند و همایون هم اما ‌خواند.
من چرا دل به تو دادم که دلم می‌شکنی   یا چه کردم دگربار نظر می ‌نکنی
آواز‌خوانی‌های شجریان در این بخش طولانی‌تر از هر اجرایی بود. برخی مشتاق و اما جمعی خسته،‌ چشم برهم گذاشتند ... .
انتظار می‌رفت به‌رغم حضور هنرمندان نوپردازی چون درخشانی و فیروزی در گروه، پدیده‌ی تازه‌ای در اجرای استاد آواز ایران بروز کند، اما گویا ضروری است کارهای گذشته و قدیمی، همچنان رج بخورند.
در نهایت محمدرضا شجریان کار را با یک مثنوی مولانا، کمی متفاوت از سایر قطعه‌های طولانی و یک‌نواخت و با شور بیشتری، به سرانجام ‌رساند.
من از کجا، بند از کجا، باره بگردان ساقیا    آن جام جان‌افرای را، برریز برجان ساقیا
این قطعه‌ را سعید فرج پوری ساخته بود.
مردم یکپارچه برخاسته با کف‌زدن‌های ممتد حدود 10 دقیقه‌یی، درخواست می‌کردند که استاد، ترانه‌ی مرغ سحر را، گویی برای زنده‌کردن خاطراتشان بخواند؛ شجریان اما به تعظیم و ترک صحنه اکتفا کرد.
در حالی‌که جمعیت به‌سوی سن هجوم آورده بودند و چراغ‌های موبایل فضا را روشن کرده بود، بیش از دوهزار نفر خود مرغ سحرخوانان، صحنه و تالار وزارت کشور را ترک کردند.
هوشنگ ابتهاج و پرویز مشکاتیان، میهمان‌های ویژه‌ی نخستین شب این اجرا‌ها بودند.
این کنسرت روزهای 9، 11، 12، 14 و 15 مردادماه جاری، در تالار بزرگ کشور ادامه می‌یابد.

 


نوشته شده در  شنبه 86/5/13ساعت  12:49 عصر  توسط سینا 
  نظرات دیگران()

   1   2      >

لیست کل یادداشت های این وبلاگ
اخرین وضعیت سلامتی استاد
تبریک صوتی جمعی از هنرمندان به محمدرضا شجریان (+دانلود)
کنسرت همایون شجریان - کرمانشاه (عکس)
[عناوین آرشیوشده]